Elke activiteit moet bijdragen aan het realiseren van de strategie’

22 juli 2022

Het idee dat je als organisatie een strategie kiest en daar in de loop van tijd krampachtig aan vasthoudt is onjuist.  ‘Strategie is een manier om om te gaan met toekomstige onzekerheid. Het ontwikkelt zich continu.’

Een strategie is hét vertrekpunt voor een organisatie.  ‘Daarin bepaal je je missie. Hoe positioneer je je met bepaalde producten of diensten voor bepaalde doelgroepen? Daarnaast vindt een organisatie ongetwijfeld ook nog bepaalde principes, concepten en waarden belangrijk. Hieruit ontstaat een centraal idee van hoe je wilt werken.’

Geen goed of fout

Juiste strategie geen vanzelfsprekendheid voor elke organisatie. ‘Maar het is ook niet zo dat er ‘one best strategy’ is. Er zijn organisaties die het informeel oppakken en zonder het te beseffen een strategie hebben. Andere organisaties pakken het explicieter aan. Zij streven een bewust doel na op de lange termijn. Hierin is geen goed of fout. Zo lang je er maar bewust mee bezig bent en daarbij rekening houdt met wat er vanuit de buitenkant aan bedreigingen en kansen op je afkomt. En wat je als mogelijkheden hebt om daarop te reageren.’

Invloed gaat veranderen

In de strategische bewegelijkheid schuilen moeilijkheden voor organisaties. ‘Het is één van de belangrijkste issues van deze tijd, de agile-organisatie. Als je die kant op wilt heeft dat de nodige consequenties. Kun je elke beslissing zelf nog nemen versus moet je niet veel meer beslissingen lager leggen in de organisatie? Als je daar dan weer lang over nadenkt kom je tot de conclusie dat de invloedssferen in een organisatie gaan veranderen. Sommige medewerkers worden minder belangrijk en daar zit ook een veranderpijnpunt. Waarom zou je, als je heel veel invloed hebt, die plotseling gaan delen met allerlei mensen waarvan jij denkt dat ze het nog niet helemaal begrijpen? Terwijl dat op termijn toch moet. Die kwestie moet worden opgelost door het managementteam. Dat je niet alleen zegt hoe je gaat veranderen of wat je gaat doen met de strategie, maar ook hoe je het concreet aanpakt.’

Meer weten?

Mr. Leo Kerklaan

Deel
  • Over ons

    Jurgens-Partners staat bekend om integriteit, commitment, oog voor detail, een professionele benadering en persoonlijke touch. Met beide benen op de grond! Wij hechten veel waarde aan het nakomen van afspraken, gaan met zorg om met gegevens van onze opdrachtgevers en zijn transparant in onze communicatie. Read more…

  • Executive search

    Jurgens-Partners beschikt over een uitgebreid netwerk, met de (juiste) keuze bepaald u de toekomst van uw organisatie. Een verkeerde keuze heeft onherroepelijk gevolgen. Niet alleen financieel, maar ook voor uw interne organisatie en de reputatie van uw bedrijf ... Read more…

  • Interim management

    In elke onderneming zijn er periodes waarin de bestaande functionele invulling niet meer voldoet: een omslag die op zeer korte termijn moet worden gerealiseerd, een ingrijpende herstructurering, dreigende insolventie of de behoefte om onverwachte vacatures in te vullen. Read more…