Doelen veranderen door de coronacrisis: de drie stappen om gezond te overleven.

Van de ene op de andere dag is onze wereld veranderd. Dit vraagt voor mensen in bedrijven flinke aanpassing, omdat opeens niets meer zeker is. Van voorspelbare cashflow naar scenario’s en een ‘best guess’.  Van checks and balances op processen naar opeens heel anders werken, of zelfs in korte tijd hele andere processen.

Daarbij moeten we meer vertrouwen op elkaar. Het kan niet anders. Terwijl we anders meer van het motto zijn: vertrouwen is goed, controle is beter. En van meten is weten. Maar we weten helaas nog zo weinig. Niet over het coronavirus, en niet over de wijze waarop dit onze business raakt.

Moeten we het dan maar loslaten? Nee, dat hoeft nou ook weer niet. Tussen ‘Fully in Control’ zijn en loslaten zit gelukkig ook nog een tussenvariant.

Stuur op wat je wel weet

Als je niet de informatie of de zekerheden hebt, die je gewend bent, maar je moet toch beslissingen nemen, dan helpt Succesmanagement. Met Succesmanagement houd je de essentie van je organisatie in beeld: Welk doel streef ik na, welke activiteiten moet ik daarvoor doen en welke risico’s moet ik beheersen.

Je gaat op een andere manier sturen. Terug naar de basis. Niet op basis van alle informatie en big data, maar op basis van wat je wel weet om je doelstelling te behalen. Onderstaand een kort stappenplan.

  1. Bepaal je belangrijkste doel in deze crisistijd

Iedere organisatie heeft doelen. In crisistijd kan het doel opeens anders worden. Je moet bijvoorbeeld overleven, of je focust voor continuïteit in de zorg op de IC’s. Andere doelen, zoals duurzaamheid en klimaat, worden opeens ondergeschikt. Belangrijk is dat je als organisatie met elkaar gaat vaststellen wat HET doel is voor de komende tijd. Dat geeft zekerheid en dat helpt om met vereende krachten aan dat doel te werken. Want doelen geven richting om met elkaar keuzes te maken.

Een gemeente heeft bijvoorbeeld vele doelen. Op dit moment is de doelstelling van de Volksgezondheid echter het belangrijkste doel. Op nummer twee staat de economie. Andere doelen zijn voor nu even wat minder belangrijk qua focus.

2) Bepaal welke activiteiten wel of niet te doen

Doen wat we deden werkt niet tijdens een crisis. We moeten alle activiteiten afmeten aan hun bijdrage aan het doel. Geen bijdrage aan het doel? Dan stoppen of pauzeren van de activiteit. Daarnaast moeten we misschien andere dingen gaan doen. Voor veel bedrijven is overleven nu het belangrijkste doel. Je ziet dat ze opeens hele andere dingen gaan doen om maar geld te verdienen. Hier is creativiteit voor nodig. Dit is lastig, maar essentieel, want met nietsdoen bereik je je doel zeker niet.

3) Bepaal en beheers je – nieuwe – strategische risico’s

We moeten met elkaar brainstormen over de belangrijkste risico’s voor ons – nieuwe – doel en die met elkaar vaststellen. Want deze risico’s geven, hoe gek dat ook klinkt, ook zekerheid. Door maatregelen te treffen voor deze risico’s krijgen we in ieder geval weer wat grip. Het risico dat je de rekeningen niet meer kunt betalen, door te weinig omzet, kun je bijvoorbeeld beheersen door een financiering of crowdfunding aan te gaan of assets te verkopen, waarmee je een periode kunt overbruggen. En dat geeft weer een stukje zekerheid. Door Geert Haisma. Hij is directeur Fully in Control en al 25 jaar gericht op nieuwe ontwikkelingen die doelbereiking effectief en succesvol kunnen maken. Hij is verbonden aan Universiteit Twente en moderator van de public peer group van het Controllers Netwerk.

  • Over ons

    Jurgens-Partners staat bekend om integriteit, commitment, oog voor detail, een professionele benadering en persoonlijke touch. Met beide benen op de grond! Wij hechten veel waarde aan het nakomen van afspraken, gaan met zorg om met gegevens van onze opdrachtgevers en zijn transparant in onze communicatie. Read more…

  • Executive search

    Jurgens-Partners beschikt over een uitgebreid netwerk, met de (juiste) keuze bepaald u de toekomst van uw organisatie. Een verkeerde keuze heeft onherroepelijk gevolgen. Niet alleen financieel, maar ook voor uw interne organisatie en de reputatie van uw bedrijf ... Read more…

  • Interim management

    In elke onderneming zijn er periodes waarin de bestaande functionele invulling niet meer voldoet: een omslag die op zeer korte termijn moet worden gerealiseerd, een ingrijpende herstructurering, dreigende insolventie of de behoefte om onverwachte vacatures in te vullen. Read more…