Recruitment draait nog steeds om (kandidaat- en klant) relaties

6 mei 2021

Hoewel de recruitmentsector aanzienlijk is veranderd door de COVID-19-pandemie, is één ding hetzelfde gebleven: sterke relaties met kandidaten en klanten zijn in 2021 nog steeds belangrijk voor recruitmentbureaus. Ruim 2.200 recruitmentprofessionals wereldwijd die wij hebben ondervraagd als onderdeel van ons 2021 Global Recruiting Insights and Data (GRID)-onderzoek zijn het daarmee eens: als je nog niet investeert in klant- en kandidaat acquisitie, is dat hoog tijd.

Kandidaten en klanten zijn altijd essentieel geweest voor recruitment, maar er zijn veel dingen veranderd in de macro- en microfactoren die bijdragen aan het vermogen van een bureau om kandidaat- en klantervaringen proactief en positief te beïnvloeden.

Met alle veranderingen die de sector momenteel ondergaat, is het waarschijnlijk dat kandidaten en klanten de belangrijkste prioriteit zullen blijven naarmate we meer en meer richting een relatie-eerst-mentaliteit gaan.
Relaties staan nog steeds bovenaan het lijstje
Bij de ruim 2.200 recruitmentprofessionals die wij dit jaar hebben ondervraagd, staan kandidaten en klanten bovenaan de lijst met topprioriteiten. Respondenten noemen kandidaatacquisitie/-sourcing (52 procent), employer branding (36%) en nieuwe klanten binnenhalen (34%) als de drie belangrijkste initiatieven voor dit jaar.
Iedere regio die meedeed aan het onderzoek, behalve het Verenigd Koninkrijk en Ierland, gaf aan dat kandidaatacquisitie de topprioriteit is voor 2021. Het VK en Ierland zet het genereren van nieuwe klanten bovenaan de lijst. In dezelfde regio werd tevens vorig jaar het vaakst omzetverlies gemeld.

Hoewel de sector er dit jaar op veel manieren anders uitziet, blijven kandidaat- en klantrelaties top-of-mind nu bureaus worstelen met twee grote uitdagingen: de impact van COVID-19 op de arbeidsmarkt (63%) en krapte in talentenpools (44%).

Obstakels voor het vinden van- en bouwen aan klantrelaties
Hoewel het lijkt dat de sector het erover eens is dat kandidaat- en klantrelaties een topprioriteit zijn, waren de respondenten zich ook maar al te bewust van de vele uitdagingen waar hun teams in 2021 mee te maken krijgen.
Wat is jouw grootste uitdaging bij het genereren van nieuwe klanten?
Een kwart van de respondenten denken dat vacaturestops of gebrek aan budget hun grootste obstakel is voor het aantrekken van nieuwe klanten. 24 procent geeft aan dat toegenomen concurrentie eveneens een uitdaging is.

Wat is jouw grootste uitdaging met betrekking tot bestaande klanten?
Maar hoe zit het met het behouden van bestaande klanten? Voor een groot deel van de respondenten is de afname in het aantal vacatureaanvragen de grootste uitdaging (29%). Tel daar de veranderende en uitdagende vacatures (18%) bij op, en het wordt duidelijk dat het voldoen aan verzoeken van klanten goed is voor meer dan de helft van de antwoorden over het behouden van deze o zo belangrijke klantrelaties.
Het talenttekort, kandidaatsourcing en kandidaatervaring
Hoe omschrijf je de talentpool in de branches die jouw organisatie bedient?
Wanneer we kijken naar de kandidaatkant van recruitment, schetsen de bevindingen een vergelijkbaar beeld. Hoewel de meeste respondenten in meerdere segmenten een talententekort melden (77%), werd het door bepaalde groepen vaker erkend dan door andere.

We zien echter dat het tekort aan gekwalificeerd talent veel meer aan de orde is bij kleinere organisaties (81%) dan bij grotere organisaties (50%).

Welk deel van de recruitment lifecycle is het meest uitdagend?
Op onze vraag wat het uitdagendste deel is van de recruitment lifecycle, antwoordde een derde dat sourcing het grootste struikelblok was. Op de tweede en derde plaats staan het omgaan met eisen van klanten (13%) en onboarding (11%), al hebben die duidelijk minder prioriteit.
Wat is jouw grootste uitdaging bij het verbeteren van de kandidaat ervaring?

Kandidaat ervaring krijgt veel aandacht bij de meeste recruitmentbureaus. Het is dan ook onmisbaar gezien de krappe arbeidsmarkt en steeds veeleisendere klanten. Door een positieve kandidaat ervaring te bieden, bouw je een sterke relatie op met die kandidaat. Dit is een goed uitgangspunt voor jouw organisatie om de samenwerking met die kandidaat voort te zetten en om hem of haar in de toekomst in een nieuwe rol te kunnen plaatsen.

Wij hebben respondenten gevraagd om iets te zeggen over de grootste uitdaging wat betreft het bieden van een betere kandidaat ervaring. Hun inzichten variëren van zorgen over werken op afstand tot communicatiebeperkingen tot tijdsgebrek

Obstakels met betrekking tot klanten en kandidaten overwinnen
De eerste stap voor het verbeteren van je relaties met klanten, is door vinger aan de pols te houden op de klanttevredenheid van je bureau. Klanttevredenheid geeft onmisbare inzichten in hoe jouw team functioneert, waar je eventueel kunt verbeteren of je processen kunt stroomlijnen en hoe waarschijnlijk het is dat een klant in de toekomst weer voor jouw organisatie zal kiezen.
Meet je klanttevredenheid?
Hoewel het voor de hand ligt dat het meten van klanttevredenheid belangrijk is, doet bijna een derde van bedrijven er niets aan om deze cruciale informatie te verkrijgen. Hoewel het goede nieuws is dat bijna 60 procent van respondenten aangeeft wel klanttevredenheid te meten, is het een gemiste kans voor de bureaus die nog geen NPS-vragenlijsten versturen of klanttevredenheidsgesprekken voeren om te kijken waar het beter kan.

Welk deel van de recruitment lifecycle is het meest uitdagend?
Aan de kandidaatkant van recruitment zijn de respondenten het overweldigend eens dat kandidaat sourcing de grootste prioriteit moet zijn in 2021 (35%). Respondenten geven ook aan dat sourcing het meest uitdagend is binnen de recruitment cycle (35%). Het is daarnaast opmerkelijk dat sourcing ook het proces is dat recruitment professionals het liefste zouden automatiseren.
Wat is je belangrijkste bron voor het genereren van gekwalificeerde kandidaten?
De drie belangrijkste bronnen voor het genereren van gekwalificeerde kandidaten volgens de respondenten zijn: sociale media (29%), jobboards (15%) en het opnieuw plaatsen van bestaande kandidaten uit een ATS/CRM (14%).

Traditionelere sourcingmethodes zoals koud bellen (4%) of, enigszins verrassend, vacature advertenties (6%) waren enkele van de minst favoriete bronnen. Dit is een teken dat recruitmentbureaus steeds afhankelijker worden van online media of platforms om kandidaten te vinden.

Door hierop te focussen, zorg je ervoor dat je team daar zoekt waar de kandidaten zich bevinden, maar dat betekent niet dat je jullie bedrijfswebsite kunt vergeten: een vijfde van de respondenten noemt employer branding en marketing als een topprioriteit voor dit jaar.
Wat brengt de toekomst?
Wat betreft de vraag wat het uitdagendste deel is van het recruitmentproces, waren respondenten het erover eens dat sourcing (30%) het grootste struikelblok is. Een vierde van de respondenten automatiseert het sourcingproces echter nog niet. Door te investeren in digitale transformatie kun je processen stroomlijnen en besparen recruiters tijd die ze vervolgens kunnen besteden aan het bouwen aan relaties met klanten en kandidaten.
Hoe heeft COVID-19 en de nasleep daarvan jouw aanpak met betrekking tot digitale transformatie beïnvloed?

Als je nog geen digitale transformatiestrategie hebt, is het nu tijd. Veel organisaties zijn van plan om een digitale transformatiestrategie in 2021 te implementeren of de huidige te verbeteren.

Onze lopende projecten op het gebied van digitale transformatie werden hierdoor versneld.
30%
Hierdoor is de kans groter dat wij een digitale transformatie strategie zullen adopteren
28%
Het heeft onze aanpak niet veranderd
28%
Onze lopende projecten op het gebied van digitale transformatie werden hierdoor vertraagd
11%
Hierdoor is de kans kleiner dat wij een digitale transformatie strategie zullen adopteren
2%
Automatisering en digitalisering staan hoog op de prioriteitenlijst binnen de recruitmentbranche wereldwijd. Gedwongen thuiswerken door COVID-19 heeft bij veel organisaties het digitaliseringsproces versneld (30% van de recruitment professionals in de Benelux geeft dit aan). En daar steekt met kop en schouders één onderdeel bovenuit: automation. 42% van de recruitment organisaties geeft aan in 2021 te gaan investeren in automation. Een mooie ontwikkeling, want automatisering is cruciaal bij het bieden van de beste ervaring aan kandidaten, klanten en collega’s en een goede manier om meer omzet te genereren.

Content Marketing Manager
Bullhorn
Emily Swartz is the Content Marketing Manager for Bullhorn. She graduated from Suffolk University with a Bachelor’s Degree in Marketing. In her spare time, she enjoys discovering new restaurants and hidden gems in Boston, MA.

Deel
  • Over ons

    Jurgens-Partners staat bekend om integriteit, commitment, oog voor detail, een professionele benadering en persoonlijke touch. Met beide benen op de grond! Wij hechten veel waarde aan het nakomen van afspraken, gaan met zorg om met gegevens van onze opdrachtgevers en zijn transparant in onze communicatie. Read more…

  • Executive search

    Jurgens-Partners beschikt over een uitgebreid netwerk, met de (juiste) keuze bepaald u de toekomst van uw organisatie. Een verkeerde keuze heeft onherroepelijk gevolgen. Niet alleen financieel, maar ook voor uw interne organisatie en de reputatie van uw bedrijf ... Read more…

  • Interim management

    In elke onderneming zijn er periodes waarin de bestaande functionele invulling niet meer voldoet: een omslag die op zeer korte termijn moet worden gerealiseerd, een ingrijpende herstructurering, dreigende insolventie of de behoefte om onverwachte vacatures in te vullen. Read more…